Verloop van het bezoek

Welkom Sinterklaasje....

U kunt een grote invloed hebben op het verloop van een bezoek van Sinterklaas en zijn Pieten. Geeft u echter geen bijzonderheden op, dan verloopt het bezoek ongeveer zoals hieronder aangegeven.

De binnenkomst

Rond het afgesproken tijdstip zullen Sinterklaas en twee Pieten bij het afgesproken bezoekadres verschijnen. Voor veel kinderen is het leuk als de stemming er dan al goed in zit doordat u vooraf al met uw Sinterklaas is een echte kindervriend kinderen Sinterklaasliedjes heeft gezongen. Bewaar het ‘Sinterklaasje kom maar binnen met uw knecht’ het liefst tot de Sint daadwerkelijk arriveert. Bij binnenkomst zal, afhankelijk van de stemming, een Piet eerst strooigoed strooien. Even later zal ook Sinterklaas verschijnen. Het is handig om een ruime stoel klaar te hebben staan voor de Sint.

Het Grote Boek van de Sint

Na even kennis gemaakt te hebben zal de Sint één voor één de kinderen uitnodigen om bij hem te komen en vertellen wat hij in zijn Grote Boek leest. Afhankelijk van de leeftijd(en) van de kind(eren) is het vaak leuk om ook nog een enkele volwassene bij de Sint te laten komen. Hierna is het tijd om nog een sinterklaasliedje te zingen en eventueel de cadeautjes uit te pakken. Normaal zal de Sint aan elk kind dat bij hem komt een cadeautje mee geven, maar u kunt er ook voor kiezen de cadeautjes pas aan het einde van het bezoek uit te delen. Een enkeling kiest er voor geheel geen cadeautjes te laten geven.

Afscheid

Na een kort afscheid zal de Sint weer vertrekken. Het favoriete lied van de Sint bij zijn vertrek is natuurlijk ‘Dag Sinterklaasje’. Ondertussen strooit Piet nog wat strooigoed.

Een bezoek van Sinterklaas is altijd een succes

Bedrijven

Sint op bezoek bij uw bedrijf, instelling of winkel

Sinterklaas komt ook op bezoek bij bedrijven en verenigingen Voor bedrijven zijn er meerdere mogelijkheden, waar u zelf een keuze uit kunt maken. Een populaire keuze is dat de Pieten na binnenkomt eerst met alle kinderen samen 'Sinterklaasje komt maar binnen' zingen en dansen. Hierna kan Sinterklaas een aantal kinderen bij zich roepen om even een praatje mee te maken. Natuurlijk is het bij bedrijven ook leuk om even de grote baas bij de Sint te laten komen, of de jubilaris van het bedrijf.

Cadeaus

Bij bedrijfsbezoeken is het aan te raden maximaal één cadeautje per kind uit te laten pakken als ze bij de Sint zijn geweest en eventuele andere cadeau's achter te laten bij het vertrek van Sinterklaas. De ervaring leert dat anders de belangstelling voor de andere kinderen erg te lijden heeft onder de belangstelling voor de nieuwe toys.

Duur van het bezoek

Voor bedrijven is al snel een uur nodig om het bezoek van de Sint tot zijn recht te laten komen. Er kunnen dan zo'n 10 tot 12 kinderen bij de Sint geroepen worden. Meer dan anderhalf uur is niet aan te bevelen aangezien de aandacht dan al snel verslapt.

Sinterklaas en piet op bezoek bij een vereniging